• PL
  • EN
  • DE
  • RU
  • UA
  • ES

Veturilo kończy 5 lat!

02.08.2017

Veturilo kończy 5 lat!

Warszawski Rower Publiczny obchodzi piąte urodziny. Mimo młodego wieku Veturilo jest już najdojrzalszym systemem rowerowym w Polsce i jednym z bardziej rozpoznawalnych w Europie.

Rowery Veturilo stały się tak samo naturalnym elementem krajobrazu Warszawy jak żółto-czerwone autobusy i tramwaje. Można je spotkać niemal we wszystkich dzielnicach – od Bielan po Ursynów i od Białołęki po Ursus. Korzysta z nich już ponad pół miliona Warszawiaków oraz wielu turystów z Polski i świata. „Jak na pięciolatka przystało, Veturilo wciąż rośnie i zmienia się niemal z dnia na dzień” – śmieje się Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – „Jednocześnie jest coraz bardziej pomocne, przejmuje kolejne obowiązki. W ciągu pięciu lat Veturilo stało się nową gałęzią komunikacji miejskiej.

W systemie Veturilo jest już zarejestrowanych ponad pół miliona użytkowników. Tylko w tym roku rowery wypożyczono ponad 3 miliony razy. Łącznie w ciągu pięciu lat wypożyczono rowery 11 milionów razy! Średni czas jednego wypożyczenia na przestrzeni ostatnich pięciu lat w Warszawie to 22 minuty i 54 sekundy. Najpopularniejsza stacja to Niepodległości-Batorego.

55% użytkowników Veturilo to mężczyźni. Średni wiek to 31 lat. Najpopularniejszym imieniem damskim jest Anna, najpopularniejszym męskim – Piotr. Użytkownicy Veturilo pochodzą z całej Polski i 155 krajów świata. Najmłodsi użytkownicy mają po 13 lat, najstarszy użytkownik jest w wieku 99 lat.

Veturilo od samego początku nieprzerwanie bije rekordy popularności. Tegoroczny sezon jest jednak pod tym względem wyjątkowy. Od marca rowery wypożyczono już 3,2 miliona razy (dotychczasowy rekord padł w 2015 roku – 1,975 mln wypożyczeń przez cały sezon). Najlepszym miesiącem jak dotąd był tegoroczny czerwiec, kiedy odnotowano 868 350 wypożyczeń, a rekordowym dniem 20 maja z 42 228 wypożyczeniami. Tego dnia średnio co drugą sekundę ktoś wypożyczał w Warszawie rower.

Popularność Veturilo rośnie m.in. dzięki polityce rowerowej miasta, które nie tylko zdecydowało o rozbudowie systemu roweru miejskiego, ale również konsekwentnie realizuje kolejne prorowerowe inwestycje infrastrukturalne” – podkreśla Wojtkiewicz. Przykładem takich działań jest budowa kładki dla rowerów pod Mostem Łazienkowskim, która w wygodny sposób połączy oba brzegi Wisły.

W ciągu pięciu lat długość tras rowerowych w Warszawie wzrosła niemal dwukrotnie – dziś jest ich 499 km. Dwukrotnie wzrósł również ruch rowerowy: na najbardziej popularnych trasach w centrum sięga ponad pół tysiąca rowerów na godzinę!

Obok tradycyjnych rowerów Veturilo to także 60 rowerów dziecięcych i 45 tandemów. Od ostatniego piątku na ulicach pojawiły się ponadto rowery wyposażone w tzw. przegub Cardana. To sposób przeniesienia napędu, który zamiast tradycyjnego łańcucha wykorzystuje specjalny wał. Dzięki temu jazda jest efektywniejsza, a rower bardziej niezawodny. „Postanowiliśmy przetestować to rozwiązanie techniczne. Jesteśmy ciekawi, czy spodoba się ono użytkownikom i czy sprawdzi się ono w warszawskich warunkach” – mówi Wojtkiewicz. Po warszawskich ulicach jeździ 50 rowerów z przegubami Cardana. Można je poznać po charakterystycznej plastikowej osłonie na tylne koło.

Veturilo to 337 stacji i 4925 rowerów. System powstał i funkcjonuje dzięki Miastu Stołecznemu Warszawa. W rozwój systemu swój wkład mają też prywatni sponsorzy, którzy finansują 21 stacji i 254 rowery.

5 lat Veturilo – kalendarium:

2012:

1 kwietnia – rowery miejskie trafiają do Warszawy; rusza Bemowo Bike (11 stacji)

2 sierpnia – pierwszy dzień działania Veturilo (58 stacji); system od początku jest kompatybilny z Bemowo Bike

3 września – uruchomienie pierwszej stacji sponsorskiej przy CH Arkadia

30 listopada – zakończenie pierwszego sezonu Veturilo: ponad 56 tysięcy aktywnych użytkowników, niemal 340 tysięcy wypożyczeń

2013:

9 kwietnia – początek sezonu i pierwsza duża rozbudowa – Veturilo ma 125 stacji

15 maja – dzienny rekord wypożyczeń Veturilo – 14 697

1 października – dziennik USA Today umieszcza Veturilo wśród dziesięciu najlepszych systemów roweru publicznego na świecie

30 listopada – zakończenie drugiego sezonu; niemal 150 tysięcy aktywnych użytkowników, 1,8 mln wypożyczeń w jednym sezonie

2014:

1 marca – początek trzeciego sezonu Veturilo; startujemy ze 173 stacjami

13 czerwca – uruchomienie Konstancińskiego Roweru Miejskiego; system kompatybilny z Veturilo

1 września – kolejna duża rozbudowa; łącznie jest już 197 stacji i ok. 3000 rowerów

4 grudnia – zakończenie trzeciego sezonu – 1,9 mln wypożyczeń, łącznie prawie 300 tysięcy zarejestrowanych użytkowników

2015:

1 marca – rusza czwarty sezon; już bez Bemowo Bike, ale z nowymi stacjami Veturilo na Bemowie

11 kwietnia – dzienny rekord wypożyczeń Veturilo – 15 955

6 lipca – Veturilo zostaje wzbogacone o 10 tandemów; przez pierwszy miesiąc warszawiacy wypożyczają je prawie 2000 razy

13 sierpnia – pierwsze 10 dziecięcych rowerków Veturilko można wypożyczać na stacji Al. Niepodległości-Batorego; to pierwsze takie rozwiązanie na świecie

31 listopada – zakończenie czwartego sezonu; prawie 2 mln wypożyczeń, łącznie ponad 370 tysięcy użytkowników

2016:

29 lutego – początek piątego sezonu; w Warszawie są już 204 stacje

25 sierpnia – podpisanie umowy na obsługę Veturilo przez Nextbike Polska na lata 2017-2020; będzie więcej stacji, rowerów i innowacji!

30 listopada – zakończenie piątego sezonu; prawie 1,9 mln wypożyczeń i 445 tysięcy użytkowników

2017:

1 marca – Veturilo startuje w nowej odsłonie!

nowe stacje i nowe rowery, m.in. 6 stacji Veturilko z 60 rowerami dziecięcymi oraz 45 tandemów;
Veturilo jest piątym największym systemem rowerowym w Europie!
uruchamiamy nową aplikację Veturilo na telefony komórkowe

28 lipca – na ulice trafia 50 rowerów z przegubem Cardana zamiast tradycyjnego łańcucha