Niemal 400 tys. użytkowników skorzystało z rowerów miejskich w Warszawie w 13. sezonie działania systemu wypożyczeń Veturilo. Gdyby policzyć kilometry wykręcone przez miejskich cyklistów, to otrzymalibyśmy dystans ponad 17 mln km. Byłoby to aż 426 okrążeń Ziemi wzdłuż równika!
30 listopada zakończył się tegoroczny sezon Veturilo. To już 13 lat, od kiedy miejski rower zadebiutował na warszawskich ulicach. Po raz drugi natomiast mieszkańcy stolicy, ale nie tylko, korzystali z niego w wersji 3.0. Dwa lata temu system wypożyczeń miejskich jednośladów przeszedł rewolucję – na ulicach Warszawy pojawiły się nowe stacje i rowery, z których można skorzystać przy pomocy nowej aplikacji i systemu wypożyczania. W tym roku przekonało się do niego kolejnych 160 tys. użytkowników. Tym samym warszawskie Veturilo ma już dokładnie 397 969 zarejestrowanych użytkowników. Mieli oni do dyspozycji 3330 pojazdów i 332 stacje – we wszystkich dzielnicach.
Zarejestrowani użytkownicy wypożyczyli jednoślady niemal 5 mln razy – dokładnie 4 790 406. Oznacza to średnio 5,59 wypożyczeń dziennie na jeden rower. Użytkownicy spędzali na nich średnio 24 min i 15 s oraz przejeżdżali ok. 3,5 km. Taki dystans pozwoliłby okrążyć Ziemię wokół równika aż 426 razy.
Elektryki na szybko, tandemy na dłużej
Wśród wspomnianych 3330 rowerów są zarówno tradycyjne rowery, jak i rowery elektryczne oraz tandemy. Średni czas jazdy na tradycyjnym rowerze jest zbliżony do średniej ze wszystkich przejazdów. Przy rowerach elektrycznych jest już krótszy o ponad 3,5 minuty. Natomiast w przypadku tandemów aż o blisko 12 minut dłuższy. Na elektrykach użytkownicy pokonują też średnio dystans krótszy o 600-700 metrów.
W przypadku liczby dostępnych rowerów warto pamiętać, że użytkownicy Veturilo mają dostęp także do pięciu siostrzanych systemów z Marek, Józefowa, Otwocka, Piaseczna i Pruszkowa.
Kompatybilność z innymi sieciami wypożyczeń nie tylko powiększyła bazę dostępnych rowerów, ale przede wszystkim stacji. Od tamtej pory rowery Veturilo można było bez problemu zostawiać na stacjach w podwarszawskich miejscowościach. I odwrotnie – użytkownicy systemów z ościennych miast i gmin mogą korzystać ze stołecznych rowerów i stacji Veturilo.
Rowerem przez Śródmieście
Veturilo ma przede wszystkim zapewniać szybkie i łatwe poruszanie się po mieście. Zwłaszcza na krótszych dystansach. Dlatego też pierwsze 20 minut wypożyczenia jest bezpłatne. Tak już jest od 13. Sezonów, czyli od początku funkcjonowania warszawskiego roweru miejskiego. W ten sposób władze miasta zachęcają mieszkańców i wszystkich innych użytkowników do traktowania roweru jako kolejnego środka komunikacji miejskiej.
Spośród dzielnic, gdzie miejski rower jest najczęściej wypożyczany, na pierwszym miejscu jest Śródmieście. To właśnie w jego granicach zarejestrowano blisko 1 mln 150 tys. wypożyczeń. To blisko 24 proc. wszystkich operacji. Dla porównania druga na podium jest sąsiednia Wola, gdzie zarejestrowano o ponad 500 tys. wypożyczeń mniej. Na trzecim miejscu jest z kolei Mokotów, również nieco ponad 500 tys.
Nic więc dziwnego, że najpopularniejsze stacje Veturilo znajdują się właśnie w granicach Śródmieścia. Najwięcej wypożyczeń (ponad 70 tys.) i zwrotów (82 tys.) zarejestrowano przy stacji metra Centrum Nauki Kopernik, czyli przy bulwarach wiślanych i Elektrowni Powiśle. Drugą najpopularniejszą stacją jest ta przy Arkadii – w pobliżu centrum handlowego i dworca Warszawa Gdańska. Odnotowano tu ponad 51,5 tys. wypożyczeń i ponad 53 tys. zwrotów.
Operatorem systemu Veturilo jest Nextbike Polska, który obsługuje także miejskie wypożyczalnie rowerów w innych miastach. Veturilo wróci na warszawskie ulice 1 marca 2025 r.